با ما تماس بگیریدو نظرات خود را برای ما بفرستید....kian.azar@gmail.com برای ایجاد یک دنیای شاد،انسانی ،مرفه و برابر باید همه خواستاران آن تلاش کنند تا ایجاد آن میسر شود،بیایید با هم برای ایجاد آن تلاش و مبارزه کنیم

Tuesday, October 10, 2006

18/07/1385

بيانيه روز جهاني كودك

من كودكم، كودك كار، كودك زاده شده در خانواده كارگري و خود كارگرم. كودك خيابانم، بافته شده از رنج ومحروميت. پا به اين جهان گذاشتم و اين دست من نبود و از هنگامي كه توانستم خود را و دنيايي را كه شما بزرگسالان ساخته‌ايد، بشناسم، فهميدم همان قدر كه پدرم پول دارد مي‌توانم از شادي و امكانات زندگي برخوردار باشم و كيف پول پدر تهي است، پس زندگيم تهي است، اگر پدر پول داشته باشد مي‌توانم به مدرسه بروم. وقت بيماري به اندازة پول او مي‌توانم درمان شوم و اگر نداشته باشد حتي از بيماريهاي قابل علاج مي‌ميرم. به اندازة پول او مي‌توانم بپوشم، تغذيه شوم و بازي كنم پس به جبران تهيدستي خانواده به بازار كار كشيده شدم. تا در كارگاه و خيابان‌ها حق حياتم را بجويم. اما زندگيم تاوان زنده ماندن خود و خانواده‌ام مي‌شود. من در ميان رنج و تحقير و تبعيض دنياي بزرگسالان بزرگ مي‌شوم. و بي‌انكه جرمي مرتكب شده باشم هر روز مكافات مي‌كشم. مي‌بينم چطور بعضي از بچه‌ها با لباسهاي قشنگ و چهره‌هاي شاداب از تغذيه‌هاي مناسب به مدرسه‌هاي خوب مي‌روند چرا كه پدر آنها پول دارد. در جنگ‌هاي شما بزرگسالان كه نمي‌دانم چه ربطي به من دارد كشته مي‌شوم گاه حتي قبل از به دنيا آمدن در شكم مادرم اثرات بمبهاي شيميايي‌تان هستي مرا مي‌سوزاند و يا هنگام بازي پايم روي مين مي‌رود و قبل از اينكه كنجكاويم در مورد آن برطرف شود براي هميشه خاموش و يا ناقص مي‌شوم يا پدر و مادرم را در اين جنگها از دست مي‌دهم و اين ديگر به معني بدبختي و تنهايي غير قابل تصوري است كه زندگيم را تباه مي‌كند وقتي هم كه پدر به دنبال جان پناهي ما را به كشوري ديگر مي‌برد آدم‌هايي غير قانوني تلقي مي‌شويم و هر آن خطر دستگيري و اخراج تهديدمان مي‌كند.
در اين شرايط مدرسه رفتن آرزويي دست نيافتني مي‌نمايد خيلي از ماها به دليل نداشتن بهداشت و نزدن واكسن‌هاي لازم فلج مي‌شويم و اين ديگر اوج بدبختي ماست به همراه همة اينها در زندگي كودك انگاشته نمي‌شويم، كتك مي‌خوريم، تحت فشار قرار مي‌گيريم، تحقير مي‌شويم حتي پدر و مادرمان نيز نيازها و حقوقمان را نمي‌فهمند مورد آزار قرار مي‌گيريم و روحمان سركوب مي‌شود و شادي از زندگيمان مي‌گريزد آري اين سرگذشت ما كودكان كار و خيابان در دنياي شما بزرگترهاست دنيايي كه ما در ساختن آن هيچ نقشي نداشته‌ايم. ولي ما آرزو داريم و از شما مي‌خواهيم ديگر چنين نباشد. ما مي‌خواهيم كه كودك از هر نژاد و مذهب و مليت غير قانوني نباشد و حق زندگي كردن داشته باشد ما مي‌خواهيم همه‌ي ما كودكان بدون توجه به اينكه پدرمان پول دار است يا بيكار يا مهاجر از حق تحصيل يا تغذيه، بهداشت و بازي و شادي محروم نشويم. ما مي‌خواهيم مورد حمايت قانون و جامعه قرار داشتم باشيم و ديگر تحقير نشويم. زور نشنويم. آزار نبينيم و مورد احترام باشيم. ما مي‌خواهيم هيچ كودكي بخاطر نياز مجبور به كاركردن نشود و بتواند به بازي و شادي و تحصيل بپردازد. روز جهاني كودك بر همه شما مبارك باد.
14 مهر ماه 85
جمعيت دفاع از جهاني شايسته كودكان
صندوق پستي 371-18735
تلفن: 33390391
قطع نامة همايش كودكان كار و خيابان
بمناسبت جشن روز جهاني كودك


ما مي‌انديشيم و اعتقاد داريم، مي‌شود همين امروز و با امكانات موجود پديدة كودكان كار و خيابان را مرتفع كرد خواسته‌هاي ذيل حاصل تجارب عملي فعالين در عرصة حمايت از كودكان كار و خيابان و الزامات زندگي اين كودكان بوده و سعي شده از نگاه آنها به موضوع پرداخته شود.
-تقدم حقوق كودك برهرگونه مصلحت اقتصادي، سياسي و اجتماعي.
-نگاه احترام آميز جامعه به كودكان كار و خيابان به عنوان انساني كه حقوقش مورد تعرض قرار گرفته؛ مي‌بايد اساس تعاريف دولت و جامعه قرار بگيرد و تمامي نگرش‌ها و تعاريفي كه به هر طريقي آنان را عوامل قاچاقچيان، فروشندگان مواد مخدر و باندهاي فحشا و ولگرد معرفي مي‌نمايد بايد تغيير كند.
-دوران كودكي مهمترين زمان براي شكل‌گيري و تكوين شخصيت كودك مي‌باشد. از اين منظر كودكان كار و خيابان مورد تهديد مي‌باشند. لذا مسئولين موظفند بدون فوت وقت حمايت‌هاي مقتضي را در دستور كار خود قرار دهند تا كودكي آنها سوخته نشود.
-آموزش اجباري و رايگان، حق همة كودكان است. تأمين امكانات آن مي‌بايست توسط دولت فراهم گردد.
-تامين اجتماعي كودك و پرداخت بيمه بيكاري بدون قيد و شرط به خانوادة او يك شرط عملي مهم براي لغو كار كودكان است.
-از آنجا كه آسيبهاي جسمي و روحي ناشي از كار تا آخر عمر كودك ماندگار است و در حقيقت كار فرصت كودكي را از آنان سلب مي‌كند؛ ما خواستار حذف همة اشكال كار كودكان هستيم.
-ممنوعيت و اعلام جرم عليه تمامي اشكال شكنجه و آزار كودكان، به هر شكل و بهانه (تنبيه، تربيت، سوء استفاده‌هاي مختلف و …)؛ توسط هر شخص و ارائه راهكارهاي حقوقي و اجتماعي جهت مقابله با آن.
-به منظور ايجاد مصونيت براي كودكان؛ ما خواستار در نظر گرفتن بيمه و تأمين اجتماعي فراگير هستيم.
-با وجود فراواني كودكان كار و خيابان و معدود بودن مكانهاي دولتي كه مورد اعتماد كودكان باشند. لذا ما خواهان ايجاد تسهيلات قانوني و مالي از طرف مسئولين براي تأسيس مكان‌هاي ثابت و قابل دسترس براي كودكان از طرف NGO ها مي‌باشيم.
-كودكان مهاجر بويژه مهاجرين جنگي جدا از مليت، نژاد، مذهب و … بخصوص كودكان افغاني و عراقي در ايران، بايستي از تمامي امكانات رايج در كشور بدون هيچ قيد و شرطي برخوردار گردند.
-از آنجائي كه دولت جمهوري اسلامي ايران از امضاء كنندگان پيمان نامه جهاني حقوق كودك است، از اينرو تبليغ، ترويج و آموزش اين حقوق از وظايف و تعهدات دولت و دستگاههاي ذيربط و رسانه‌هاي گروهي (راديو، تلويزيون و مطبوعات) و آموزش و پرورش مي‌باشد. ما خواهان اجراي فوري اين اقدامات هستيم.
-لغو وجوه ورودي بيمارستانهاي و مراكز بهداشت و درمان و همچنين هزينه و شهرية تحصيلي و ديگر امكانات و سرويس‌هاي عمومي براي كودكان.
-حمايت قانوني از سرپرستي توسط مادر و يا پدر بطور يكسان به هنگام جدائي.
-بيجه و خفاش شب محصول بي توجهي جامعه به نيازهاي انساني آنهاست. جامعه و مسئولين آن بايد با توجه به اين نيازها از كشيده شدن به اين ورطه؛ “همين امروز” جلوگيري كند.
-ما خواستار اجراي فوري و دقيق مفاد پيمان نامه جهاني حقوق كودك و ديگر مصوبات بين‌المللي براي حمايت از حقوق كودكان بويژه كودكان كار و خيابان هستيم.
دستان همه شما NGO ها و تك تك انسانهايي كه در اقشار و طبقات مختلف با انواع تشكلها كه از تبعيضات در رنج‌اند را مي‌فشاريم و همياري‌تان را براي احقاق اين حقوق خواستاريم.

14 مهر ماه 85
جمعيت دفاع از جهاني شايسته كودكان
صندوق پستي 371-18735
تلفن: 33390391

No comments: